“‘사회적인 것’의 탄생과 뒤르카임(E. Durkheim)의 ‘신’자유주의”

 

홍태영(서울대학교)

 

한국정치학회보 제36집 4호

 

 

 

□ 목차

논문요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. ‘사회적인 것’의 탄생
Ⅲ. 뒤르카임의 사회학과 제3의 길로서 연대주의
Ⅳ. 결론을 대신하여
참고문헌
영문초록

한국어 초록

이 글은 19세기 말 등장한 뒤르카임의 사회학과 그에 근거한 자유주의의 전환 과정을 파악하는 것을 목적으로 한다. 프랑스 혁명을 통해 근대의 정치질서를 확립한 자연권 전통의 자유주의는 19세기 자본주의의 발달 속에서 등장한 ‘사회적인 것’에 의해 한계를 맞는다. 합리적이고 의식적인 주체로서 개인과 그에 근거한 국가는 이제 그것들로 환원되지 않는 ‘사회적인 것’의 탄생 속에서 공동체의 새로운 통합의 노력을 필요로 했다. 뒤르카임은 ‘사회적인 것’에 대한 고유성을 부여하면서 사회학이라는 새로운 학과를 성립시키고, 그를 통해 ‘연대’라는 프랑스 제3공화국의 통합이데올로기를 제시한다. 프랑스 정치적 자유주의의 전통 속에서 뒤르카임은 개인의 자유의 확대를 위해 국가의 적극적 역할을 강조하면서 사회통합의 중심에 국가를 위치시킨다. 물론 그는 이차집단의 발달에 의해 국가가 개인의 자유를 위협할 정도로 확대됨을 막아야 함을 강조한다. 뒤르카임의 사회학적 문제설정은 19세기 동안에 지배적이었던 개인주의적 자유주의와 맑스주의 사이에서 제3의 길로서 ‘신’자유주의의 성립이다.

 

영어 초록

This study aims to comprehend Durkheim"s sociology and transformation of liberalism in the end of the 19th century. Liberalism of the natural right and the social contract, which establishes modern political order through the French Revolution, has limits in the front of the social that is born in the process of the development of capitalism. State, which is based on the individual as a rational and conscious subject, must make efforts of the integration of the community in the birth of the social that is not resolved into the individual. Durkheim, endowing the peculiarity to the social, establishes sociology as a new discipline and provides solidarity as the ideology of the integration of the third Republic. In the tradition of French political liberalism, he emphasizes the role of the state for extension of individual liberty and lays the state in the center of social integration. Obviously, he says that intermediate groups prevent the activity of the state which can intimidate the liberty of individuals. His sociological problematics mean the formation of new liberalism between individualistic liberalism and Marxism, which dominated the 19th century.

 

□ 저자 키워드

뒤르카임, 사회적인 것, 사회학, 국가, 신자유주의

 

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원문링크

http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=765205

 

 

 

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